Anbi Anbi
Voor hetzelfde geld geeft u meer
Steun uw kerk met een periodieke gift

Wist u dat u via een periodieke gift misschien meer kunt geven, zonder dat het u extra geld kost? Uw gift is namelijk volledig aftrekbaar van de belasting.

Uw giften aan de kerk zijn fiscaal aftrekbaar
Giften aan de kerk zijn aftrekbaar bij de aangifte van uw inkomstenbelasting. De Protestantse Kerk is door de overheid erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Hierdoor zijn uw giften aan de gemeente of diaconie aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Voor niet-periodieke giften geldt echter een drempel van 1%  en een maximum van 10% van uw verzamelinkomen. Onder deze drempel is uw gift niet aftrekbaar.

Geen drempel bij periodieke gift
Een periodieke gift is een gift waarbij u minimaal vijf jaar lang elk jaar eenzelfde bedrag geeft. Dat mag ook in meerdere, bijvoorbeeld maandelijkse, termijnen. Dit bedrag mag u volledig aftrekken bij uw belastingaangifte: de drempel van 1% en het maximum van 10% vervalt. U krijgt zo meer geld terug van de belastingdienst, elk bedrag ook het deel onder de 1% is aftrekbaar van de belasting.  Bij een gift van bijvoorbeeld 100,-  Euro is het op deze wijze mogelijk om 157, 167 of 208 Euro te geven terwijl de netto lasten voor u 100,- Euro blijven. Deze voorbeelden zijn afhankelijk van het tarief in de laatste belastingschijf van resp. 36,55%,  40,4% of 52%.

Uw kerkelijke bijdrage(n) als periodieke gift
In het kader van de actie kerkbalans kunt u overwegen om de bijdrage te doen in de vorm van een periodieke gift. U doet een toezegging, maar nu voor een periode van vijf jaar. Doordat uw gift nu altijd volledig aftrekbaar is kunt u meer toezeggen omdat u nu van de belasting een deel terugkrijgt.

Hoe werkt het?
De voorwaarde voor het fiscale voordeel van een periodieke gift is dat deze moet zijn vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst. Een notariële overeenkomst is niet nodig. U kunt de overeenkomst aangaan met de Protestantse Gemeente van Steenderen en Bronkhorst. Wij maken gebruik van een modelovereenkomst van de Protestantse Kerk in Nederland. U vult de overeenkomst in tweevoud in waarin u het bedrag per jaar of per maand aangeeft en wij sturen u een ondertekend exemplaar terug. Kies op de site van de PKN voor 'Modelovereenkomst Periodieke Gift kerkelijke gemeente'.

Kerkdienst Witte Donderdag m.m.v. de cantorij en Christa Kelderman, blokfluit
datum en tijdstip 28-03-2024 om 19:30 uur

Kerkdienst Goede Vrijdag
datum en tijdstip 29-03-2024 om 19:30 uur