BIJ DE DIENSTEN BIJ DE DIENSTEN

Terugblik Gezamenlijke Pinksterdienst in het Plantenbos
In een zonnig Plantenbos op Eerste Pinksterdag werd door een groot aantal mensen vanuit beide Steenderense kerken de jaarlijkse gezamenlijke openluchtdienst gehouden. De Pinksterviering werd geleid door Maria Schotman en ds. Hubertien Oostdijk. Het koor Steenrewalt, onder leiding van Lucian Venderink, werkte aan deze feestelijke dienst mee. ‘Dit is een morgen als ooit de eerste, zingende vogels geven hem door’, zo klonken de eerste klanken van Steenrewalt heel toepasselijk bij het fraaie voorjaarsweer. Het thema van de viering was: Welke taal spreek jij? “We vieren met Pinksteren dat er een nieuwe wind waait”, zo vertelde ds. Hubertien Oostdijk. “Als mensen -ook als mensen van twee kerken- zijn we allemaal verschillend, maar in die veelkleurigheid mogen we ons met elkaar verboden weten. En we mogen samen de taal van hoop en vrede spreken.” De groep van aanwezige kinderen waren inmiddels met een speurtocht door het Plantenbos begonnen, met de leiding van de kinderkerk. Ook zij konden daarbij genieten van het warme voorjaarsweer. Zij vertelden bij terugkomst aan Maria Schotman van de opdrachten die zij tijdens de speurtocht hadden gedaan; en van het Pinksterverhaal dat zij hadden gehoord.
Na afloop van de viering werd volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten en samen koffie, thee en limonade te drinken op deze fraaie Pinksterdag.

Kerk vol bij Naoberdienst op 9 juni
Op zondagmorgen 9 juni jl. werd in onze kerk een ‘Kerknaoberdienst’ gehouden door de protestantse kerken van Vorden, Zelhem, Hengelo, Wichmond en Steenderen. Net als vorig jaar in Hengelo was er bijzonder veel belangstelling voor deze viering. Alle kerkbanken in de kerk stroomden vol mensen. Het thema waarvoor was gekozen door ds Hubertien Oostdijk en ds Wilfrieda Stam (uit Zelhem) was: ‘Wat heb jij uit te delen?’ Rondom het verhaal van een andere grote groep mensen die bij elkaar waren bij het Meer van Tiberias, waarbij een kleine jongen met vijf broden en twee vissen ervoor zorgde dat niemand tekort kwam. Een koor van bijna 40 mensen uit de vijf deelnemende kerken zong het toepasselijke lied: ‘Er is een kind bereid tot delen, het komt met brood, het komt met vis, het geeft zijn voedsel aan de velen.’ Het koor stond onder leiding van Teus de Mik. Ook een blazersgroep van vier jongeren uit Wichmond werkte aan de dienst mee.
Vervolgens werd iedereen uitgenodigd om op een briefje te schrijven wat ieder van hen te delen heeft. Het leidde tot veel leuke, creatieve reacties die vervolgens worden meegenomen. De kinderen van de gezamenlijke kinderkerken hadden intussen hun eigen programma, met hetzelfde thema. Zij gingen naar aanleiding van het verhaal aan het werk met broden en vissen; net zoals destijds die jongen aan het Meer van Tiberias.

Prikkelarme kerkdienst
Alweer de derde viering  van een kerkdienst voor mensen die een gewone dienst te druk vinden. Voorganger is ds. Hubertien Oostdijk en de viering wordt gehouden in de Remigiuskerk in Hengelo vn 12.00 tot 12.30 uur
Er is zachte pianomuziek en de liturgie is op papier aanwezig.

Afscheid oudste kinderen kinderkerk tijdens de viering van 16 juni
Lars en Marit hebben afscheid genomen van de kinderkerk. Ze zijn op een creatieve manier welkom geheten door de aanwezige gemeenteleden. Aan het einde van de dienst kwamen de kinderen terug van hun laatste bijeenkomst (het traditioneel ijsje eten) en konden Lars en Marit door de erehaag naar voren waar ze opgevangen werden door dominee Hubertien en Marije en Charlotte van de kinderkerkleiding.
Alle foto's  die gemaakt zijn, zijn in dit album te bekijken.

Thuis bekijken en/of beluisteren

U kunt alle diensten online meebeleven of later beluisteren onder Diensten online. De liturgie van de vieringen zijn onder de video te bekijen.  U kunt de diensten ook alleen beluisteren. Klik dan hier
Heeft u geen computer, vraag dan de gratis cd aan bij Ineke Klein Lenderink, tel. 0575 451471.
Heeft u nog vragen over de diensten, bel dan Luc van Asselt (06-42616493).
Kijk hier een of meerdere diensten terug.

Collectes
Ook als u niet naar de kerk kunt komen hopen wij toch op uw bijdrage. De rekeningnummers:

Protestantse Gemeente te Steenderen en Bronkhorst                   NL14 RABO 0361 1033 52
Diaconie van de Protestantse Gemeente uit Steenderen               NL11 RABO 0361 1008 84
Diaconie van de Protestantse Gemeente uit Steenderen               NL07 RABO 0361 1565 37   (Dit is Het Anker)