Geert Groote wandeling Geert Groote wandeling
Henk Knol heeft de Geert Groote wandeling voorbereid en zal ons het een en ander vertellen over zijn leven en de ‘Moderne Devotie’.  Nu heb ik nog nooit van Geert Grote gehoord en ben daarom nieuwsgierig wat deze man mij te vertellen heeft. We beginnen in het Geert Groote Huis waar we een film bekijken over een belangrijk deel van zijn leven. Geert Groote komt als het ware tot leven en wij komen in de sfeer van het einde van de Middeleeuwen (14e en 15e eeuw) en hoe het leven toegaat in die tijd. Veel mensen zijn ontevreden over de Rooms Katholieke kerk. Geert Groote vindt dat de hoge geestlijken een te luxe leventje leiden. Zij hebben geen aandacht voor de gewone gelovigen. Rond 1380 begint Geert Groote een beweging die iets nieuws wilde. Deze beweging noemt men de Moderne Devotie. Mensen die zich aansluiten bij deze beweging keren zich af van het drukke leven in de samenleving. Geert Groote zorgt ervoor dat er huizen komen waar mensen zich helemaal kunnen richten op het geloof en op de verhalen uit de bijbel. Er komen gaandeweg steeds meer van deze huizen, ook wel broeder- en zusterhuizen genoemd. Niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland, Polen en Zwitserland. De ideeën van Geert Groote komen zo bij steeds meer mensen terecht. Op het moment dat wij rondlopen in het Geert Groote Huis komen wij een groep mensen tegen die uit de buurt van de grens Zwitserland – Duitsland komen. Zij keren terug naar deze plek van het Geert Groote Huis om te kijken waar het allemaal is begonnen. Onder hen drie jonge mannen die overwegen om in te treden in de gemeenschap aldaar. Een bijzondere ontmoeting.
Met een duidelijk beeld wie Geert Groote is lopen wij achter onze gids Henk aan naar buiten. Enkele gebouwen uit de tijd van de Moderne Devotie zijn afgebroken. Ook zijn er verschillende gevelstenen en bordjes die aangeven waar die gebouwen vroeger gestaan hebben. Wij verwonderen ons over de mooie gebouwen en huizen die we tegen komen. Door op een andere manier door Deventer te lopen zie je prachtige dingen waar je normaal aan voorbij loopt. We wandelen langs de plek waar Geert Groote gewoond heeft. We bekijken het prachtige Buiskensklooster. Hier woonden de zusters van het gemene (=gemeenschappelijke) leven. Aan de wand hangt een plaquette met de tekst “Wat pijnigt dat reinigt”. Dat maakt de tongen los en al pratend komen we in een verassend mooie kloostertuin terecht die vol voorjaarsbloemen staat. Een oase, midden in de stad. We komen langs de Latijnse school waar boven een raam een tekst staat die een van de jonge groepsgenoten vertaalt voor ons. Erg handig als je Latijn hebt op school en het zo toe kan passen. Overal horen we boeiende verhalen van Henk over de plekken die van belang zijn geweest. Het Meester Geerthuis, genoemd naar Geert Groote,  is een diaconaal centrum waar tot op de dag van vandaag  mensen welkom zijn in een gastvrije huiskamer. Het is een plek waar je kunt zijn wie je bent, waar aandacht is voor wat bezoekers beweegt en bezielt.
Ik ben rijker uit Deventer terug gekomen en meer met mij. Het is toch bijzonder dat het gedachtegoed van Geert Groote zo weinig bekendheid heeft gekregen. Een aanrader als u eens in Deventer bent om het Geert Groote Huis te bezoeken.
Ina Wijmenga