kloosterweekend 2016 kloosterweekend 2016
Stil Leven
Een korte weergave van het kloosterweekend van 29 tot 31 januari 2015, georganiseerd door ds. Fini van Zoelen en meegemaakt door: Henk en Marion Knol, Maria Schotman, Marijke Steemers, Fini van Zoelen, Bernard en Riek Schieven, Astrid en Hans Sluijter, Els Veraart en Ans Willemsen.
“Stil Leven”  is de titel van een glossy die binnenkort uitkomt. De glossy gaat over het leven van de Trappisten in de Abdij van Koningshoeven nabij Tilburg.

Een van de deelnemers kijkt terug op dit weekend:
Gisteren nog trokken wij de deur daar achter ons dicht nadat wij 2 dagen te gast waren geweest in dit klooster. Wij hebben deze dagen het leven van deze monniken van dichtbij mogen meemaken. Een leven dat gekenmerkt wordt door bidden, zingen, stilte en werken. Wij waren bij alle diensten die gehouden werden in de kapel van het klooster. ’s Nachts om 4.15 uur begon de eerste dienst, de Nachtwake. Om 6.30 uur volgde de 2e dienst, de Lauden,  het morgengebed, waarna het ontbijt in stilzwijgen (ook door ons als gasten) werd genuttigd. Om 8.00 uur volgde de derde dienst, de terts. In totaal 7 keer op de dag ontmoeten de monniken elkaar in de kapel voor zang, meditatie en gebed. Op de zondagmorgen maakten wij de Hoogmis mee die door de monniken verzorgd werd in de grote Abdij kerk, geweldig! Wij voelden ons zeer verbonden en hebben enorm respect gekregen voor hun manier van leven. De keuze voor een leven als monnik is geen eenvoudige. Dat werd ons wel duidelijk toen we met broeder Johannes, onze gastenbroeder,  in gesprek waren op zaterdagavond. Ook de intrede is geen eenvoudige opgave. Men studeert 6 jaar en doorloopt verschillende fasen voordat een definitieve intrede als monnik bij de Trappisten plaats kan vinden. Broeder Johannes wenste ons aan het einde van zijn aanwezigheid zaterdagavond dat wij net zo gelukkig mochten zijn als hij! En dat na zijn verhaal over zijn veelbewogen leven dat ons allen ontroerde!
Wij waren het na afloop samen eens dat we dankbaar zijn voor de ervaring, we veel respect hebben voor de monniken en hun leefwijze. We willen Fini bedanken voor het feit dat zij deze reis heeft georganiseerd. Een ervaring om nooit te vergeten!