PKN
Protestantse Gemeente te Steenderen en Bronkhorst
 
Preek 6 maart 2022 ds Hubertien Oostdijk Preek 6 maart 2022 ds Hubertien Oostdijk
Jezus vervuld van de Heilige Geest en geleid door de Geest zwerft door de woestijn… 
Hij is zojuist gedoopt in de Jordaan, voor veel mensen is doop/belijdenis een hoogtepunt, je voelt je op de toppen van je geloof.
Op het moment dat Jezus gedoopt is gaat de hemel open en klinkt er een stem, ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind Ik vreugde’. Een Godservaring, dan wil je toch, als Jezus zijnde, aan het werk gaan, dan wil je toch zo snel mogelijk de boodschap van die God aan iedereen vertellen, dan brand je toch van verlangen om er voor mensen te zijn…? 
En wat doet Jezus, Hij gaat naar de woestijn, Hij begint met het zich bezinnen op zijn werk, op zijn taak. Hij gaat niet in een keer over tot actie, volle kracht vooruit, maar bezint zich op zijn werk, op God, op de stèm van God….
Hij wordt door de Geest naar de woestijn geleid. Troosteloze plek, plek van eenzaamheid, plek van op jezelf teruggeworpen worden, plek die je kwetsbaar maakt…

Na 40 dagen komt de duivel, de verleider, de splijtende kracht, degene die alles door elkaar gooit, die ervoor zorgt dat dingen kapotgaan…
Stel hem je niet te fysiek voor als de man met horens en bokkenpoten…maar de splijtende kracht komt overal voor, de gladde stem van de leugen spreekt tot op de dag van vandaag.

De duivel, de verleider komt als de mens zwak is, kwetsbaar is, na 40 dagen dus.
Veertig is in de bijbel een belangrijk getal. Mozes ontving na veertig dagen de wet uit Gods hand. Elia mocht na veertig dagen God ontmoeten. Het volk Israël trok veertig jaar door de woestijn. Goliath ontmoet, na veertig dagen het volk Israël getergd te hebben, David…. God gaf Ninevé na veertig dagen vasten vergeving.

De duivel spreekt Jezus in de eerste verzoeking aan op zijn fysieke honger. In de tweede verzoeking geeft hij Hem het verleidelijke aanbod van macht. En in de derde verzoeking daagt hij Hem uit om uit zijn comfort zone te komen en gevaar te trotseren.
Jezus weerstaat alle verzoekingen en dat is moeilijker dan je denkt.

Het gaat me vandaag vooral om die tweede verzoeking, waarin de duivel Jezus in één ogenblik alle koninkrijken van de wereld laat zien en zegt ‘ik geef U de macht over dat alles en ook de roem die ermee gepaard gaat, want ik kan daarover beschikken en ik geef het aan wie ik wil; als U in aanbidding voor mij neervalt zal dat allemaal van U zijn’.
Waar Jezus sterk is en antwoordt met ‘aanbid de Heer, uw God, vereer alleen Hem’, knielt Poetin neer voor de duivel. 
Poetin ziet wel wat in al die koninkrijken, wil zijn macht uitbreiden. Voor dergelijke mensen is het nooit genoeg, ze willen altijd meer… ze worden bezeten door macht, geld, aanzien, eer.

Al heel wat machthebbers hebben voor de duivel geknield, alleen, er staat wel zo mooi, dan zal dit allemaal voor U zijn, maar je moet er wel wat voor doen, strijd voor voeren bijvoorbeeld. Macht komt je niet aanwaaien, je moet over lijken durven gaan, Poetin heeft inmiddels bewezen dat hij daar geen enkele moeite mee heeft. Duizenden mensen in eigen land die protesteren zijn opgepakt, zitten voorlopig vast.
En Poetin is niet de enige die voor de duivel heeft geknield, er zijn nog veel meer dictators, maar ze zijn er ook in het klein hoor. 
Mensen in een bedrijf die macht ruiken en niet zullen aarzelen om mensen die in de weg staan zo af te branden, zo weg te pesten dat ze naar ander werk zoeken bijvoorbeeld. En dan leggen de slachtoffers de schuld nog vaak bij zichzelf neer ook. Mensen kunnen elkaar kapot maken.
En eigenlijk hebben we allemaal boter op ons hoofd, al tig jaar gaat Poetin zijn gang en we hebben wel eens commentaar, maar hebben hem al die tijd de hand boven het hoofd gehouden, weggekeken toen hij in Syrië bijvoorbeeld mensen de dood injoeg, dat was nog ver van ons bed. En van Georgië hebben we daar niets van geleerd? Hadden we niet al veel eerder zijn ongebreidelde machtswaanzin de kop moeten indrukken? Maar we zijn bang, we zijn te afhankelijk geworden, van Russisch gas bijvoorbeeld. We zijn bang dat het economisch ons te veel schaadt.

Poetin is niet de duivel, we moeten hem niet demoniseren maar hij knielt voor de duivel, voor de stem van de leugen, voor de verleider, voor degene die alles kapot wil maken. En we zien het gebeuren. En jammer voor Poetin, hij ziet nu een sterk Oekraïne, sterker dan hij verwacht had in elk geval en een verenigd Europa, nooit vertoond.
Moeten we hem liefhebben? Het Griekse woord wat hier gebruikt wordt, is Agape, dat is de liefde die je zou kunnen samenvatten als ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’.
Ik kan me niet voorstellen dat alles wat Poetin bij een ander doet hij bij zichzelf zou willen… Dus er zijn grenzen denk ik.
Wat we wel moeten doen is hem als mens zien, niet als duivel, maar als mens die een knieval voor de duivel maakt, een mens die zijn eigen verantwoordelijkheid draagt… een mens die vroeg of laat toch rekenschap moet afleggen over datgene wat hij gedaan heeft, is het niet voor een aardse rechter dan toch wel voor de hemelse rechter… Tenminste daar ga ik vanuit.

En wij? Wat kunnen wij? Bidden voor Oekraïne, deze mensen met open armen ontvangen. Respect betonen aan de mensen in Rusland die opgepakt worden, omdat ze uitkomen voor hun eigen mening, en dus niet zoals je nu al hoort Russische winkeliers wegpesten…. Misschien zijn ze wel helemaal geen aanhanger van Poetin, zitten ze niet voor niets hier. In actie komen als daarom gevraagd wordt, geld geven… En wie weet wordt er vanuit de gemeente wel gevraagd om opvangplekken, dan kunnen we daarin als kerk onze verantwoordelijkheid nemen.
En dat lijkt bitter weinig, een druppel, maar iedere druppel is er één, elk gebed is er één. 
En wij? Laten we niet in verleiding komen om macht naar ons toe te trekken, om lelijk over een ander te spreken, om te streven naar eer en aanzien, laten we maar gewoon in alle bescheidenheid ons werk doen en met vallen en opstaan achter Jezus aangaan. Jezus die niet bezweek voor de verleiding, Jezus die met alle mensen omging, Jezus die ons voorgaat, door lijden en dood heen, op weg naar Pasen.
Dat het ook voor de mensen in Oekraïne Pasen mag worden.
Amen.


 
terug
 
 

Kerkdienst
datum en tijdstip 21-04-2024 om 10:00
samen met Wichmond meer details

Kerkdienst samen met Wichmond
datum en tijdstip 21-04-2024 om 10:00
meer details

Kerkdienst
datum en tijdstip 28-04-2024 om 10:00
meer details

Kerkdienst
datum en tijdstip 05-05-2024 om 10:00
meer details

Kerkdienst Hemelvaartsdag 9.00 uur
datum en tijdstip 09-05-2024 om 09:00
meer details

 
Kerkdiensten op YouTube
 
facebook

facebook
 
Het Anker


Voor meer informatie over het Anker, klik op de foto
 
 
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.