Nieuws van de plaatselijke commissie Stichting Gelderse Kerken Nieuws van de plaatselijke commissie Stichting Gelderse Kerken

Over de IJssel

Wat was het een geweldige avond! De eerste keer dat we op het koorgedeelte van de kerk een bijzondere avond organiseerden. Om de nieuwe stoelen als het ware in te wijden.

Een avond over de IJssel en wat voor een avond. De mensen die er bij waren, vonden unaniem dat het bijzonder was. We hingen aan de lippen van de spreker!

Er zijn plannen om zo door te gaan met het aanbieden van kleinschalige evenementen vóór in de kerk!

Activiteiten in de zomer:
Een orgeltocht op 20 juli van 09:30 - 17:00 uur. Een fietstocht van 32 km langs vijf kerken, met in elke kerk uitleg over de orgels en een orgelbespeling. De start is in de Dorpskerk in Hoog-Keppel. Daar krijg je informatie over de route, de orgels en het tijdschema. Via een QR-code kun je de knooppuntenroute en alle andere informatie downloaden.

Vanuit Hoog-Keppel fiets je eerst naar de Sint-Joriskerk in Drempt en dan naar de Martinikerk in Doesburg. Daar wordt ongeveer een uur uitgetrokken voor een toelichting en bespeling van de drie zeer verschillende orgels. Vervolgens heb je ruim de tijd om Doesburg te verkennen, ergens te lunchen of je eigen broodje te eten op een bankje langs de IJssel of ergens onderweg naar Bronkhorst. Van Doesburg fiets je over de IJsseldijk naar de Kapel in Bronkhorst en dan naar de Remigiuskerk in Steenderen, om daarna via een landelijke route terug te fietsen voor de afsluiting in de Dorpskerk in Hoog-Keppel. In de kerken van Hoog-Keppel, Drempt, Bronckhorst en Steenderen duurt de uitleg over het orgel en de orgelbespeling circa 30 minuten.

Ontvangst is om 09.30 uur en de eindtijd rond 17.00 uur, beide in de Dorpskerk Hoog-Keppel. Vooraf opgeven is niet nodig. Kosten deelname: € 10,- (tot 16 jaar gratis), ter plekke te betalen; dat kan contant, met pin of via een QR-code.

Brommers kieken….in de karke…
Dit evenement is te groot voor alleen het koor van de kerk! Met belangstelling uit heel Nederland. Dat zal ongetwijfeld dit jaar ook weer zo zijn. Nu al weer voor de negende keer.
Op zaterdag is er een toertocht door de mooie Achterhoek en op zondag, na de kerkdienst, is er weer gelegenheid om de brommers te bekieken.
Thema dit jaar is “de jaren 60” Wie weet, zien we dit weekend hier en daar mensen in kleding uit die tijd?
Meer informatie volgt  over een aantal weken. Nu alvast de data om er rekening mee te houden.

zaterdag 10 augustus van 10.00 tot 17.00 uur
zondag 11 augustus van 12.00 tot 17.00 uur.

Voor alle activiteiten geldt natuurlijk: van harte welkom!!!

Menno Leistra, namens de Plaatselijke Commissie